مطاف عشق

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

مراقبت از زبان

26 شهریور 1395 توسط قربانی نژاد

دیدید حالا ما مواظب زبانمان نیستیم!

یک بیان نورانی در ذیل این آیه سوره مبارکه «یوسف» است که فرمود اکثر مؤمنین مشرک‌اند: «وَ ما یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِکُونَ» شما یک ایمان صددرصد خالصی کم دارید. به امام عرض کردند که چگونه مؤمن مشرک می‌شود؟ خدا فرمود اکثر مؤمنین مشرک‌اند!

فرمود همین که می‌گویند: «لَولا فَلانٌ لَهَلَکْتُ»، اگر فلان کس نبود مشکل ما حلّ نمی‌شد! چرا این حرف را می‌زنیم؟ بگوییم خدا را شکر که مشکل ما را به دست فلان کس حلّ کرد! نه اینکه اگر او نبود مشکل ما حلّ نمی‌شد. فرمود همین که می‌گویند اوّل خدا دوم فلان شخص! مگر خدا اوّلی است که دوم دارد؟ پس این آیات ناظر به کیست؟ «وَ لِلَّهِ جُنُودُ السَّماوَاتِ وَ الأرْضِ»؛ «وَ مَا یَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّکَ إِلاّ هُوَ‌»، عرش و فرش سپاه و ستاد خدا هستند، مأموران الهی‌اند و هر کس کاری کرد بگوییم خدا را شکر که از این راه کار را رسید.

مرحوم آقای قاضی و امثال آقای قاضی اینها دو سه گونه حرف داشتند، الآن اگر یک سبد میوه‌ به دست ما برسد، ما می‌گوییم چیست؟ می‌گویند میوه است. می‌گوییم چه کسی داد؟ می‌گویند فلان باغدار یا فلان باغبان. این یک شرک مستور است! اما مرحوم آقای قاضی و امثال آقای قاضی اینها سه جمله حرف داشتند اگر چیزی به دست اینها می‌رسید می‌فرمودند این چیست؟ می‌گفتند میوه است، هرگز نمی‌گفتند چه کسی داد! می‌گفتند چه کسی آورد؟ بله فلان باغبان آورد. چه کسی داد معلوم است که چه کسی داد. اما ما می‌گوییم چه کسی داد!؟

دیدید حالا ما مواظب زبانمان نیستیم!؟ چه کسی داد مشخص است، «ما بِکُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ»؛ این را چه در نماز چه در غیر نماز به ما گفتند این جمله نورانی قرآن را بخوانید که «ما بِکُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ»؛ اینکه ما عادت نکردیم کاری که خدا کرد به غیر خدا نسبت بدهیم، رزقی که خدا داد به غیر خدا نسبت بدهیم، آنها هرگز نمی‌گفتند چه کسی داد، می‌گفتند چه کسی آورد؟ چه کسی داد معلوم است که چه کسی داد.

منبع : حضرت آیت الله جوادی آملی-درس اخلاق ۹۵/۶/۱۱)

 نظر دهید »

زهد یا هنر وارستگی از خود

27 مرداد 1395 توسط قربانی نژاد

قتيبة بن سعيد (يكى از محدثانی که از مالك ابن انس روايت مى كند) مى گويد:
وارد يكى از قبايل عرب شدم، صحرايى ديدم پر از شترانى كه همه مرده بودند كه به شماره در نمى آمد. در آنجا پيرزنى بود. پرسيدم اين شتران از آنِ كه بوده است؟ گفت: آن پيرمرد را كه بالاى آن تل مى بينى كه نشسته و پشم مى تابد. به سراغ او آمدم، گفتم: اينها همه از آن تو بوده؟ گفت به نام من بوده است. گفتم: چه شده كه به اين روزگار افتاده اند؟ او در جواب (بى آنكه اشاره اى به آفت و علت مرگ ومير آنها كند) گفت: آن كس كه داده بود، گرفت. گفتم: (ناراحت نيستى و) در اين باب چيزى نگفته اى؟ گفت: بلى! سپس دو بيت را گفت که معنای آن چنین است:
«سوگند به آن كسى كه من بنده اى از مخلوقات او هستم كه انسان در دنيا هدف مصائب و محنتها است».
«اگر شترانم در خوابگاه خود بودند و اين قضاى الهى كه اتفاق افتاد، رخ نمى داد، خوشحال نمى شدم». (من تنها به رضاى او خشنودم و هر چه او خواسته است، همان را مى پسندم ).

(تفسير نمونه، جلد 23، ص 368 - 367، به نقل از تفسير ابوالفتوح رازى، جلد 11، ص 53.)

 نظر دهید »

کتمان سر-حدیث-امام صادق(ع)

10 مرداد 1395 توسط قربانی نژاد

روايتی از وجود مبارک امام صادق (ع) در رابطه با ويژگی های انسان مؤمن در تحف‌ العقول هست که فرمودند: مؤمن وقتی مؤمن است که وقتي گفت من بنده خدا هستم ببيند خدا چه گفته و سنّت پروردگارش را انجام بدهد و همچنين سنّتی از پيغمبر و امام نيز در او باشد.

سنّت خدا اين است که هرچند «عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ» است اما غيب و اسرارش، باعث نمي شود راز ديگران را براي همه بگويد، لذا انسان هم بايد راز و اسرار خود و مملکت را، اسرار خانواده و دوستان را حفظ کند و رازدار باشد چرا که کتمان غيب از کارهاي خداست «فَلاَ يُظْهِرُ عَلَي غَيْبِهِ أَحَداً».

بنابراين انسان حق ندارد اسرار دوستش را که به شما گفته به ديگران منتقل نکنيد براي ديگران بازگو نمايد و از اينجا معلوم مي‌ شود اسرار مهم را به طريق اُولي نمي ‌توان منتقل کرد. اين يکي از بيانات نوراني امام صادق (س) است که فرمود: کتمان سرّ، يکي از وظايف اصلی مؤمنان است و بايد به اخلاق الهی متخلِّق شد:«تخلّقوا باخلاق الله تعالي».

منبع : حضرت آیت الله جوادی آمل-درس اخلاق

 نظر دهید »

حدیث-علم...

08 مرداد 1395 توسط قربانی نژاد

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام می فرمایند :

يَا طَالِبَ الْعِلْمِ إِنّ لِلْعَالِمِ ثَلَاثَ عَلَامَاتٍ الْعِلْمَ وَ الْحِلْمَ وَ الصّمْتَ وَ لِلْمُتَكَلّفِ ثَلَاثَ عَلَامَاتٍ يُنَازِعُ مَنْ فَوْقَهُ بِالْمَعْصِيَةِ وَ يَظْلِمُ مَنْ دُونَهُ بِالْغَلَبَةِ وَ يُظَاهِرُ الظّلَمَة.

اى جوینده علم ،
همانا عالم را سه علامت است:
علم و خويشتندارى و خاموشى

و عالم نما را سه علامت است:
با نافرمانى نسبت به مافوق خود كشمكش كند،بوسيله چيرگى به زير دست خود ستم كند،از ستمکاران پشتیبانی نمايد.

اصول کافی، ج۱، ص۳۷.

 1 نظر

حدیث-بدترین مردم...

08 مرداد 1395 توسط قربانی نژاد

امام علی (علیه‌السلام):

بدترين مردم كسى است كه مردم، به خاطر ترس از شرارت و بدى او، پرهيز و احترامش كنند.

“غررالحكم ج 4 ص 178″

 1 نظر

قسمتی از دعای صحیفه سجادیه

03 مرداد 1395 توسط قربانی نژاد

#صحیفه_۲۱۰

خدایا،پناه می‌برم به تواز تندیِ خشم،وچیرگی حسد، وپیروی هوای خدایا، من اینك

مانند كسی هستم كه سخت نیازمند گردیده و نیرو و

توانش رو به ضعف نهاده و گناهانش فراوان شده است؛ همچون

كسی كه جز تو برای درمانِ نیاز خود فریادرسی نمی‌بیند، و برای

ضعف خود نیرو دهنده‌ای، و برای گناهانش آمرزنده‌ای

در میان گناهان سرگردانم، و از مقصد خود بیراه شده‌ام. خود را در

جایگاه گنهكارانِ سرشكسته قرار داده‌ام؛ در جایگاه شوربختانی كه با

تو گستاخی می‌ورزند و تهدیدهایت را سبك می‌شمارند

چه بسا نهی تو را كه مرتكب شده‌ام، و چه بسا امر تو را كه از آن

سر پیچیده‌ام، در حالی كه تو مرا بر آن امر و نهی آگاه كرده بودی

چه بسا گناهان كه انجام داده‌ام و بسا خطاها كه از من سر زده است

و تنها تو از آنها باخبر گردیده‌ای، نه دیگر بینندگان، و تو بیش از

دیگران بر افشای آنها توانا بودی.

 

 نظر دهید »

زی طلبگی-علم

29 تیر 1395 توسط قربانی نژاد

پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم می فرمایند :
مَن خَرَجَ یطلب باباً من العلم لِیَرُدَّ به باطلا الی الحق و ضالاً الی هدیً کان عمله کعبادتِ اربعین عاماً.

کسی که در جست و جوی علم (از خانه) بیرون رود تا به وسیله آن علم، باطلی را به حق و فرد گمراهی را به راه برگرداند، کار او ارزش چهل سال عبادت دارد.

امالی طوسی ،ج۲،ص۲۳۱.

 نظر دهید »

عدم استجابت دعا

24 تیر 1395 توسط قربانی نژاد

چرا برخی از دعاهای ما مستجاب نمی گردد؟
پایگاه اطلاع رسانی اسراء-سرویس دین و اندیشه:وقتي از وجود مبارك امام صادق(سلام الله عليه) سؤال مي‌كنند چرا دعاي ما مستجاب نيست فرمود: «لأنّكم تدعون مَن لا تَعرفون» زیرا شما كسي را مي‌خوانيد كه نمي‌شناسيد.

اينكه مي‌بينيد بعضي از ادعيه ما مستجاب نيست براي اينكه يك مقدار توجه ما نزد قدرت‌هاي خود ما يا وابستگي‌هاي ماست و بخشي از توجه ما به طرف الله است. كسي كه هم به طبيب چشم دوخت، هم به دارو، هم به قدرت تحصيل دارو چشم دوخت، هم به قدرت پرستار ، چنين انساني وقتی مي‌گويد «اللهم اشفني» او با خدا بصورت نيم‌رخ سخن مي‌گويد براي اينكه بخشي از توجه‌اش متوجه خداست و بخشي از توجه‌اش متوجه امكانات خودش می باشد لذا چنين دعايي، دعاي خالص نيست.

وقتي از وجود مبارك امام صادق(سلام الله عليه) سؤال مي‌كنند چرا دعاي ما مستجاب نيست فرمود: «لأنّكم تدعون مَن لا تَعرفون» زیرا شما كسي را مي‌خوانيد كه نمي‌شناسيد. بنابراین ما بايد با تمام چهره و هويّت چيزي را از خدا بخواهیم؛ اگر در نيايش و دعا مي‌خواهيم با تمام چهره و هويّت بخواهيم و اگر در عبادت مي‌گوييم ﴿إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ﴾ بايد با تمام‌چهره به خدا عرض كنيم ﴿إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ﴾.

منبع: بر گرفته از درس اخلاق حضرت آیت الله جوادی آملی 18/07/92

 

 2 نظر

​رزق معنوی

24 تیر 1395 توسط قربانی نژاد

* زمانی که خواب هستی و ناگهان،به تنهایی و بدون زنگ زدن ساعت بیدار می‌شوی رزق است.چون بعضی‌ها بیدار نمی‌شوند.

*زمانی که با مشکلی رو به رو می شوی خداوند صبری به تو میدهد که چشمانت را از آن بپوشی،این صبر، رزق است.

*زمانی که در خانه لیوانی آب به دست پدرت میدهی این فرصت نیکی کردن ، رزق است.

*گاهی اتفاق می افتد که در نماز حواست نباشد (مقیم اتصال نباشی) ناگهان به خود می آیی و نمازت را با خشوع می خوانی (متصل میشوی) این تلنگر، رزق است.

*یکباره یاد کسی میفتی که مدتهاست ازو بی خبری و دلتنگش میشوی و جویای حالش میشوی، این رزق است.

*رزق واقعی این است.. رزق خوبی ها،
نه ماشین نه درآمد،اینها رزق مال است که خداوند به همه ی بندگانش میدهد،اما رزق خوبیها را فقط به دوستدارانش میدهد.
خدایا ممنونم که دوستم داری و مرا از این ارزاق معنوی بهرمند می کنی.

 نظر دهید »

حدیث حجاب از امام رضا(ع)

22 تیر 1395 توسط قربانی نژاد

#حدیث_حجاب
امام رضا(ع) درباره حجاب می فرمایند:
حرام شد نگاه به موهای زنان…برای آن که اگر موهای آن ها در برابر مردان نامحرم آشکار شود، باعث تحریک و جلب خواهد شد؛ که (این جلب شدن مردان به زنان) فساد و بی بند و باری را به دنبال دارد و سبب می شود که (مردم) در کارهای حرام وارد شوند.

(علل الشرایع، ج 2، ص287، باب364)

 نظر دهید »

دو تعریف متفاوت از روزه در کلام امام علی(ع)

07 تیر 1395 توسط قربانی نژاد

الامام علی- علیه السلام- صَوْمُ الْجَسَدِ الْإِمْسَاكُ عَنِ الْأَغْذِيَةِ بِإِرَادَةٍ وَ اخْتِيَارٍ خَوْفاً مِنَ الْعِقَابِ وَ رَغْبَةً فِي الثَّوَابِ وَ الْأُجْرَةِ و صَوْمُ النَّفْسِ إِمْسَاكُ الْحَوَاسِّ الْخَمْسِ عَنْ سَائِرِ الْمَآثِمِ وَ خُلُوُّ الْقَلْبِ عَنْ جَمِيعِ أَسْبَابِ الشَّرِّ.

امیرالمومنین علیه‌السلام فرمودند:
روزه بدن، نگاهداشتن آن از غذاها به اراده و اختيار جهت ترس از عقاب و رغبت در ثواب و پاداش است،
اما روزه نفس، نگاه داشتن حواسّ پنجگانه از همه گناهان و خالى بودن دل از جميع بدی هاست.

تصنيف غررالحكم و دررالكلم ص 176

 4 نظر

ابعاد شخصیت امام مجتبی علیه السلام

29 فروردین 1395 توسط قربانی نژاد

دامنه شخصیت بی مانند سبط اکبر پیامبر صلی الله علیه و آله امام حسن مجتبی علیه السلام آنقدر وسیع و گسترده است که آثار و نشانه های آن در تمام کتاب های حدیث، تراجم، سیره، تاریخ و مناقب فراوان به چشم می خورد.
تواضع، فروتنی، خدا ترسی، روابط حسنه، احترام متقابل و کمک به بینوایان از ابعاد برجسته زندگی آن سرور جوانان بهشتی است. آن بزرگوار بازویی علمی، قضایی، و نیرویی بسیار کارآمد برای حکومت علوی و شخص امیرمومنان علیه السلام بوده است.

ادامه »

 نظر دهید »

سايت مراجع

















دريافت کد لوگوي سايت مراجع معظم تقليد

کاربران آنلاین

  • دهقان
  • صفيه گرجي
  • راضيه فارغ
  • انانه
  • فائزه ابوالقاسمی
  • سلام
  • لادن خزائی تبار

آمار بازدید وبلاگ

  • امروز: 176
  • دیروز: 65
  • 7 روز قبل: 778
  • 1 ماه قبل: 999
  • کل بازدیدها: 19258
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس