عوامل سعادت در واقعه عاشورا
1- عبادت و عبوديت
با مطالعه تاريخ زندگي امام حسين(ع)و اصحاب شان پي مي بريم كه آن بزرگواران اهل عبادت و عبوديت حقيقي و واقعي بودند و از بركات اين دعاها و عبادت ها به اين درجه نائل شدند.
حبيب بن مظاهر در خطبه اي خطاب به لشكر عمربن سعد فرمود: «آگاه باشيد! به خدا سوگند! بدمردماني هستند نزد خداوند در روز قيامت كساني كه بر او وارد مي شوند در حالي كه ذريّه پيامبر(ص)و عترت او و اهل بيتش(ع)و عابدان اهل اين شهر كه در سحرها مشغول عبادت بوده و بسيار ياد خدا مي كنند را به قتل مي رسانند.» (تاريخ طبري، ج3، ص315)
از ويژگي هاي امام(ع)وياران شهيدشان، روح معنوي، حال عبادت، نيايش و نماز بود. به طوري كه شب عاشورا، زمزمه نماز و نيايش آنان در خيمه هايشان پيچيده بود. مثل صدايي كه از كندوي زنبور عسل به گوش مي رسد.(سيدبن طاووس، لهوف، ص154)
نماز مقدس ترين رابطه ميان خالق و مخلوق و پيوند آفريده به آفريدگار است. يكي از دلايل جهادهاي پيامبر(ص)و نبردهاي اميرالمؤمنين(ع)و نهضت حسيني، اقامه نماز بوده است.
در نهضت عاشورا، نماز جايگاه مهمي دارد. به نقل تاريخ ابن اثير شب عاشورا كه فرا رسيد، امام حسين(ع)، اصحاب و يارانش تمام شب را به نماز و استغفار و تضرع و دعا پرداختند.صبح عاشورا نيز، حسين بن علي(ع)پس از نماز صبح با ياران، نفرات خود را سازماندهي كرد.(الكامل، ابن اثير، ج2، ص560). ظهر عاشورا نيز، وقتي كه ابوثمامه صائدي وقت نماز را به ياد حضرت آورد؛ حضرت او را دعا كرده و سپس به نماز ايستادند و نماز خوف را خواندند.(سفينه البحار، ج1، ص136؛ الكامل، ابن اثير، ج2، ص567)
از اين رو در زيارتنامه امام خطاب به ايشان مي گوييم:
«أَشهَدُ أَنَّكَ قَد أَقَمتَ الصَّلَاةَ وَ آتَيتَ الزَّكاةَ وَ أَمَرتَ بِالمَعرُوفِ وَ نَهَيتَ عَنِ المُنكَر» (زيارت وارث)
سعيدبن عبدالله نيز از ياران سيدالشهداء(ع)بود كه هنگام نماز، جلوي امام ايستاد و بدن خود را سپر تيرهاي بلا ساخت و شهيد نماز گشت. (بحارالأنوار، ج 45، ص21)
عاشورا تلاقي عرفان و حماسه بود و نهضت كربلا براي احياي سنت هاي ديني و فرايض الهي از جمله نماز بود.
شيعه او نيز بايد اهل نماز و خشوع باشد و از امام حسين(ع)تنها عزاداري، سينه زني و دسته و هيئت را نشناسد بلكه نسبت به درس ها و عبرت هاي عاشورا معرفت پيدا كند.
2- إخلاص در ولايت و محبت اهل بيت(ع)
يكي از عوامل حسيني شدن و سعادت ياران حسيني، اخلاص در ولايت و محبت اهل بيت(ع)بوده است. شب عاشورا نمايشي از عزت و شكست ناپذيري ياران سيدالشهداء(ع)بود. زماني كه امام(ع)در آن شب خطبه اي را براي يارانش خواند، همگي خاندان و ياران باوفايش؛ اخلاص، ارادت و پايداري خود را به منصه ظهور گذاشتند. و نشان دادند كه هر كه عزت يابد،شكست نيابد و تن به خواري ندهد و در دو عالم رو سپيد ماند.
در زيارت ناحيه مقدسه درباره زهير بن قين بجلي آمده است: «درود بر زهير بن قين بجلي كه وقتي حسين(ع)به او اذن جدايي داد به حضرت عرض كرد: نه به خدا، هرگز چنين اتفاقي نخواهد افتاد، آيا فرزند رسول خدا را اسير دست دشمن رها كنم و خودم را نجات دهم؟! خداوند چنين روزي را نياورد.» (اقبال الأعمال، ج3، ص77)
در مكتب امام حسين(ع)ميان عقل و عشق جدايي نيست. بلكه بصيرت، اخلاص، حريت، عدالت و استقامت از ويژگي هاي شاخص تربيت شدگان آن است. پس بايد حسين(ع)و نهضت عزت آفرينش را نمونه اي براي تربيت پيروان اهل بيت(ع)قرار داد.
3- ایثار و فداکاری
نهضت حسینی، بهترین تربیت گاه برای گذشتن از محبوب ترین تعلّقات آدمی در راه خدا و در جهت برپاداشتن حق و عدل است. امام حسین(ع)همه چیز خود را فدا نمود تا حقیقت زنده بماند و عدالت رخ نماید، مردم با عزت زندگی کنند و تن به ذلت ندهند. حضرت در وصیت نامه خود به محمدبن حنفیه فرمودند:
«…هر که مرا و هدف مرا به حق و راستی پذیرا شود [و در این راه فداکاری نماید]، البته خداوند به حق و راستی سزاوارتر است و هر که راه مرا نپذیرد و مرا تنها گذارد، من به تنهایی با صبر و استقامت راه خود را پیش خواهم برد تا خداوند میان من و این چنین مردمان[به حق] داوری کند[و میان من و آنان حُکم نماید]که او بهترین حاکمان است.(مقتل الخوارزمی، ج1، صص188-189؛ مناقب ابن شهر آشوب، ج4، ص89)
راه امام حسین(ع)جز با فداکاری و از خودگذشتگی طی نمی شود و هر کس بخواهد در سلک رهروان حسینی درآید، باید ایثار و جان فشانی در راه حق و دین سرلوحه ی امورش قرار گیرد. همان طور که سعيدبن عبدالله حنفي خطاب به امام حسین(ع) گفت: «به خدا سوگند! آرزو دارم كه كشته شوم و دوباره زنده شوم و باز كشته شوم و تا هزار بار اين گونه كشته شوم و خداوند با اين كارم كشته شدن را از تو و از اين جوانان خاندانت دور كند.» (دانش نامه امام حسين(ع)، ج1، ص769، ح812)
اين سخن از كسي است كه اجباري در انتخاب راه شهادت نداشت بلكه حاكي از استواري ايمان وي و ساير اصحاب و يار ان امام حسين(ع)مي باشد.و گواه حركت در پرتو نور يقين و اوج ايثار و جانفشاني در راه اهل بيت(ع) است.
4- حریت و آزادگی
آزادگي، حفظ شرف و عزت، انگيزه اي والا و اصلي از اصول اسلامي و انساني است كه در حماسه بزرگ و بي بديل تاريخ(عاشورا)توسط سرور آزادگان جهان در يك تابلوي زيبا و گويايي به رنگ خون ترسيم گشته است. مقايسه سياست هاي شوم و ظالمانه أُمويان با سياست هاي عادلانه اهل بيت(ع)در دو جهت(بندگي و رقيت مردم و آزادي و حريت آنها)به وضوح قابل مشاهده است.
سرگذشت حُرّ در واقعه عاشورا، نمونه اي نيكو و زيبا از رهايي از قيود اسارت و بندگي از دنيا و نااهلان است.
«حُرّبن يزيد رياحي تكبيره الإحرام خون بست و آخرين حجاب را نيز دريد و آزاد از بندگي غير، حُرِّ حرّ وارد نماز عشق شد و اين نماز دائم است وآنكه در آن وارد شود هرگز از آن غافل نخواهد شد.»
(شهيد سيد مرتضي آويني،روايت محرم، ص80)
امام حسين(ع)با نهضت و شهادت خود، راه آزادگي را بر همگان گشود. چنان كه در زيارت اربعين حضرت ابا عبدالله(ع)از امام صادق منقول است:
«او جان(خون قلب)خود را در راه تو داد تا بندگانت را از جهالت و ناداني و سرگرداني در گمراهي برهاند.» (مفاتيح الجنان، ص856)
كربلا مصاف حريت و رقيت بود. مصاف آزادگي در مقابل بندگي.
آنان كه به دعوت سيدالشهداء(ع)به حريت و آزادگي پشت كردند و حاضر نشدند از پستي هاي دنيا دست بكشند و بر ضد امام حسين(ع)همدست شدند، خود را تباه كردند:
«آنان كه بر ضد آن حضرت همدست شدند، كساني بودند كه دنيا فريبشان داد و بهره خود را در ازاي بهاي ناچيز فروختند و آخرت خود را در مقابل بهايي اندك از دست دادند و بزرگي نمودند و خود را در چاه هوي و هوس سرنگون كردند.» (مفاتيح الجنان،ص856)
5-صبر و استقامت
امام حسين(ع)تربيت يافته مدرسه نبوي و علوي است. و استقامت و پايداري را در عمل پيامبر اكرم(ص)و امير مؤمنان(ع)آموخته است. او كتاب عيني خدا، جلوه تامّ آيات الهي است كه هرگونه رنج و سختي و مصيبت را در راه آرمان هاي والاي خود تحمل كرد و راه هدايتي براي همه نسل ها در همه اعصار شد.
در اين ميان، صبر و استقامت حضرت زينب(س)پس از عاشورا و در دوران اسارت و رويارويي با يزيد، درخشان ترين صحنه ها را به عاشقان حسيني آموخت. استاد شهيد مرتضي مطهري(ره)مي فرمايد: «در حماسه حسيني آن كس كه بيش از همه اين درس را آموخت و بيش از همه اين پرتو حسيني بر او تابيد، خواهر بزرگوارش زينب(س)بود…» (حماسه حسيني، ج1، صص176-179)
استقامت مسلم نيز در حال اسارت و دفاع از حق و عدالت درسي براي همه اهل استقامت است.
در برابر هرمصيبت و سختي شكيبايي پيشه كن و استقامت و پايداري نما و بدان كه آدمي[در اين عالم]جاودانه نيست
و چون مصيبتي را به يادآوردي كه قلبت را فشرد و اندوه را در كام جانت نشاند، مصيبت آل محمد را به ياد آر
آن گاه چونان آن گراميان شكيبايي و پايداري پيشه كن كه اين مصيبت ها گذراست و فردا همه چيز آشكار است.
(ينابيع الموده،ج2، صص160-161)
پيشتازان نهضت حسيني صحنه هايي از پايداري در راه حق را نشان دادند كه در عين سختي مصيبت، از حماسه لبريز است. پايداري رهروان كربلا در سخت ترين عرصه ها و رويارويي خشنودانه آنان با مصيبت ها، برخاسته از دوستي بي شائبه حق، و بينايي كامل نسبت به زندگي و مرگ و آزادي از دام هاي دنيايي است.
منابع
1- آويني، سيد مرتضي، روايت محرم،1372،مؤسسه فرهنگي گروه روايت فتح.
2- ابن طاووس، علي بن موسي، اللهوف علي قتلي الطفوف، ترجمه محمد لك علي آبادي، 1384، قم، هنارس.
3- دلشاد تهراني، مصطفي، مدرسه حسيني، 1379، تهران، دريا.
3- رضواني، علي اصغر، عوامل سعادت و شقاوت در واقعه كربلا، 1388، قم، دليل ما.
4- گفتارهايي از سيدمجتبي نورمفيدي، اصول اخلاقي قيام امام حسين(ع)، 1394، قم، دارالمبلغين.
5- محدثي، جواد، فرهنگ عاشورا، 1386، قم، معروف.
6- محمدي ري شهري، محمد، شهادت نامه امام حسين(ع) بر پايه منابع معتبر، ج2، 1392، قم، دارالحديث.
7- معاونت آموزش و پژوهش سازمان تبليغات اسلامي، بر شطي از حماسه و حضور، عباسعلي عميد زنجاني، تأثير واقعه كربلا بر تحولات سياسي جهان اسلام،1375.